مرکز بهداشت شماره سه مشهد

بدون مجموعه

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

 
 
 
 
 
 
گزارش تصویری از فعالیت های پایگاه تحقیقات جمعیتی کوی امیر
 
 
 
 
دکتر خدایی- راه اندازی مجدد پایگاه تحقیقات جمعیتی با حضور اعضای پایگاه ، کارشناسان و غیره
 
 
 
 
 
کارشناسان پایگاه و نیروهای مردمی
 
 
 
 
کارشناسان پایگاه و نیروهای مردمی
 
 
 
 
 
تعدادی از اعضای مردمی پایگاه
 
 
 
 
تعدادی از اعضای مردمی پایگاه
 
 
 
 
 
تهیه کروکی و بلوک بندی منطقه کوی امیر
 
 
 
 
 
 
 
آقای ابراهیمی(کارشناس گسترش شبکه)- آموزش خط سیر پرسشگران بر اساس مناطق و بلوک بندی انجام شده
 
 
 
 
 
جلسه آموزشی توجیهی پرسشگران
 
 
 
 
 
تعیین تیم های پرسشگری و بلوک های مربوطه
 
 
 
تفکیک پرسشنامه توسط پرسشگران
 
 
 
تفکیک پرسشنامه توسط پرسشگران
 
 
 
پرسشگران ، ناظران و مسئول پایگاه - روز آغاز طرح پرسشگری
 
 
 
 
خانم بهروز (پرسشگر) -حین تکمیل پرسشنامه
 
 
 
 خانم مسگرپور ( ناظر تیم حین نظارت بر فعالیت پرسشگران)
 
 
 
 
خانم اعتدالی - طراحی نرم افزار ثبت اطلاعات پرسشنامه پایه ای خانوار
 
 
 
 
 
ثبت داده های پرسشنامه در نرم افزار
 
 
 
برگزاری جشنواره صنایع دستی داوطلبان سلامت و اعضای پایگاه تحقیقات جمعیتی (1)
 
 
 
 
برگزاری جشنواره صنایع دستی داوطلبان سلامت و اعضای پایگاه تحقیقات جمعیتی (2)
 
 
 
 
 جشنواره غذای سالم پایگاه تحقیقات جمعیتی کوی امیر
 
 
 جشنواره غذای سالم پایگاه تحقیقات جمعیتی کوی امیر
 
 
 جشنواره غذای سالم پایگاه تحقیقات جمعیتی کوی امیر
 
 
 جشنواره غذای سالم پایگاه تحقیقات جمعیتی کوی امیر
 
 
 
 
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

 
 
 
 
کمیته طرح تکریم از ارباب رجوع
 
 
اعضای کمیته طرح تکریم ارباب رجوع: 
 
    1- دکترناصر امینی  ( ریاست مرکز بهداشت شماره 3 مشهد)
 
    2- دکتر رعنا رضائی (معاونت فنی )
 
    3- مجید سلطانی (مسئول گسترش شبکه)
 
    4-وحید دانش (مسئول امور اداری)
    
    5- زهره دولتی (مسئول دفتر ریاست)
 
    6-معصومه مبرا (کارشناس بهداشت محیط)
 
    
  
درديدگاه حضرت علي عليهالسلام خشونت وبدرفتاري بامردم وستم بربندگان خدا،جنگ باخداتلقي ميشود. حضرت دراين خصوص درنامه معروف خودبه مالك اشتر مينويسند:
 
با خشونت نسبت به مردم، خود را در موضع جنگ با خدا قرار مده كه تو را نيروي مقاومت در برابر نقمت و قهر او نيست و از بخشايش و مهرباني او(خالق يكتا) بي‌نياز نيستي، هرگز از گذشت و بخشايش نسبت به رعيت
پشيمان مباش و از كيفر دادن، احساس شادي به خود راه مده و به هيچ وجه در هنگام غضب(كه باعث رفتاري خشن و غيرمنطقي مي‌شود) شتاب مكن. و در جاي ديگر مالك را به انصاف با مردم دعوت مي‌كند « انصاف در رابطه با مردم يعني اين كه حق هركسي را به درستي ادا نمايي و حقوق انسان‌ها به طور كامل و به گونه‌اي مساوي رعايت شود.»

امام علي عليه‌السلام در فرازي از نامه خود به مالك مي‌فرمايند: سعي كن كه با آگاهي، برخوردهاي تندشان را تحمل كني و تنگ حوصلگي و خودخواهي را از خود دور كن تا خدا درهاي رحمت خود را به رويت بگشايد و صواب طاعتت را به تو ارزاني فرمايد.

امام در فرازي ديگر از نامه خود به مالك مي‌فرمايند: پاره‌اي از وقت خود را به نيازمندان اختصاص بده كه با تو به طور مستقيم ارتباط برقرار كنند و براي آنان ملاقات ترتيب ده و براي خدايي كه تو را آفريده با اين نشست فروتني و تواضع كن.
 

علت وجودی هر سازمان و دستگاهی به خدماتی است که به افراد مختلف ارائه می دهد. ما از این افراد در سازمان به عنوان ارباب رجوع یاد می کنیم.

برخورد با او از هر گروه و صنفی که باشد و با هر روحیه ای اعم از ناراحت، عصبانی،خوشحال و ... زمانی که وارد دفتر کارمان می شود تابع شرایط خاصی است که تحت عنوان”آداب برخورد با ارباب رجوع“به تشریح آن می پردازیم.

1. شرط اول برخورد کارکنان با ارباب رجوع آنست که با رویی گشاده با او برخورد نماییم

و حتی در سلام کردن از مراجعین سبقت بگیریم و با چهره ای بشاش از آنان احوالپرسی کنیم چرا که اینگونه برخوردها باعث می شود ارباب رجوع حتی اگر کارش انجام نشدنی و یا بدون جواب باشد از این که مورد احترام واقع شده است، با رضایت کامل اتاقمان را ترک کند.

در واقع یک تبسم کافی است تا احساس محبت و صمیمیت را در مراجعین به وجود آورد و اصولاً برخورد خوب با هر ارباب رجوعی همیشه خاطره خوبی در ذهن آنان باقی می گذارد.

2. صبر وحوصله شرط دوم برخورد با ارباب رجوع است.

بدین معنی که باید به حرف های آنان دقیقاً گوش سپرده و با اشاراتی که حاکی از میل و رغبت باشد به آنان اجازه داد تا تمام حرفهای خود را بزنند و بعد از آن با ملایمت جواب مناسب وسنجیده ای به آنان داده شود. به همین منظور کارمندان در مواجه با مراجعین باید شکیبا و بردبار باشند زیرا ارباب رجوع صرف نظر از هر طبقه و صنفی که باشد با روحیات متمایزی اعم از ناراحت، خوشحال، عصبانی و ...به ما مراجعه می نماید و ضمن آنکه تمامی ناراحتی ها، عصبانی ها و ناکامی ها و ...بیرون را با خود به مؤسسه آورده، در برخورد با کارکنان آن را منعکس می کنند و انتظار دارند تا خواسته هایشان با سرعت و دقت انجام پذیرد. بنابراین برآورده کردن خواسته های مراجعین با صبر و شکیبایی اهمیت بسیار دارد.

3. امروزه جامعه شناسان بر این باورند که برای نفوذ در مردم باید از راه زبان آنان وارد شد و به عبارتی دیگر به زبان عامه سخن گفت .بنابراین در برخورد با ارباب رجوع باید به گونه ای سخن گفت که برای آنان قابل فهم ودرک باشد و از به کار برد ن ا لفاظ و اصطلاحاتی که فهم آن سنگین است خودداری شود زیرا اگر با آنان با زبانی سخت و توام با فخر وتکبر وبی اعتنایی روبرو شوید هرچند خواسته آنان برآورده شود اما هرگز با رضایت دفتر کارمان را ترک نخواهند کرد.

البته این نکته فراموش نشود در برخورد با مراجعین باید به فراخور شخصیت و میزان آگاهی افراد با آ نان برخورد نمود و از روش های سازنده و معقول استفاده کرد.

4. اهمیت یک سازمان امروزه به میزان اعتمادی است که مردم به آن دارند، داشتن ساختمان های بزرگ و مجلل و امکانات گسترده به هیچ وجه بر این اعتماد نمی افزاید و این مهم تحقق نمی یابد مگر با جلب رضایت مراجعین که از طریق برخوردهای صمیمی و سازنده هر دستگاه با ارباب رجوع ممکن می شود.

بنابراین کارمندان هر دستگاه باید تمام سعی و کوشش خود را در جهت تاٌمین خواسته های مراجعین به کار گیرند و اگر خود توان آن را ندارند از دیگر همکاران و افراد مافوق استمداد جویند تا در نهایت پاسخی پخته و منطقی به آنان داده شود و به طور حتم اگر خودسرانه و عجولانه پاسخی داده شود در انجام وظیفه سستی شده است
 
در راستای اهداف طرح تکريم ارباب رجوع مرکز بهداشت شماره شهرستان مشهد مقدس اقدامات زير را اجرا نموده است: 
 

1- نصب نام و نام خانوادگی و پست سازمانی متصدی انجام کار بر بالای سر محل کار مسئولین واحدها جهت اطلاع کامل ارباب رجوع

2- در اختیار گذاشتن شرح وظایف پست سازمانی به پرسنل مربوطه

3- در اختیار گذاشتن فرم نظر سنجی به ارباب رجوع بمنظور ارائه نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود

4- توجه و نظارت کامل و مستمر بر کار واحدها برای هر چه بهتر شدن طرح تکريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع

5- تهيه و نصب خدمات قابل ارائه به ارباب رجوع در تابلو اعلانات

6- وقت شناسی در حضور به موقع در محل کار و عدم تعجیل در خروج از محل کار با نصب كارتكس هاي اثر انگشت در ستاد مرکز بهداشت ومراکز تابعه

7- خوشرفتاری و خوشروئی با همکاران و ارباب رجوع

8- همکاری و تسریع در انجام کار ارباب رجوع

9- ایجاد فضای مناسب جهت همکاران و ارباب رجوع و مطمئن نمودن ارباب رجوع در انجام کار

10- توجه کردن به خواسته ارباب رجوع و تصمیم گیری در کار ایشان

11- مطابق با شئونات اداری رفتار کردن از قبیل نوع پوشش و مظاهر

12- اهمیت دادن به نقش آموزش در زمینه های مختلف

13- انجام کار بر اساس قوانین و مقررات ، نه بر اساس سلیقه شخصی

14- پرهیر از شایعه سازی ، تهمت ، غیبت ، خبر چینی و هر گونه اقدامی مغایر با دستور العمل

15- استفاده مطلوب از وسایل ایمنی حسب مورد

16- ایمان به طبقه بندی اطلاعات و عدم بازگویی اسناد محرمانه

17- جلوگیری از استعمال دخانیات توسط پرسنل

18- استفاده مطلوب از اختیارات اداری و بدور از تمایلات شخصی

19- ارائه دستور العمل اداری به پرسنل و حتی ارباب رجوع

20- قانونمندی و ضابطه مند نمودن امور محوله
 
در رابطه باطرح نظر سنجی از ارباب رجوع ابن ستاد تعداد 1850 برگ فرم نظر سنجی وتعدادشصت برگ فرم جمع بندی ماهانه به مراکز تحت پوشش ارسال نموده است در سه ماهه اول سال 88 تعداد51 برگ فرم تکمیل شده
 
 توسط مراجعین محترم از صندوقهای که به همین منظور درمراکز نصب گردیده جمع آوری ونتایج حاصله بشرح پیوست می باشد :  اینجا را کلیک کنید
 
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

 
 
 
اقدامات انجام شده در زمینه طرح تکریم ارباب رجوع
 
 
 
 
 
اقدامات انجام شده توسط واحد بیماریهادر رابطه با تکریم از ارباب رجوع در سه ماهه اول سال 1388

1-ارائه واکسن MMRدر اغلب مرکز بصورت هر روزه که قبلا دو روز در هفته انجام می گرفت وتوزیع واکسن دوز دو واحدیMMR وکاهش پرت واکسن

2-اعلام به کلیه مراکزوپایگاهها جهت انجام خدمات واکسیناسیون به مراجعه کنندگان محترم بدون در نظر گرفتن محل سکونت آنها

3-انجام واکسیناسیون هپاتیتB اطرافیان بیمار در اغلب مراکزکه این واکسن را دارند

قبلااین واکسن فقط در مرکز قدسی انجام می گرفت

4-اعلام به کلیه مراکزجهت ارائه وتزریق رایگان واکسن سالک به مراجعه کنندگان وتامین واکسن مورد نیاز مرکز تابعه

5-راه اندازی مرکز پیشگیری هاری در مرکز بهداشتی درمانی احمدی بصورت شبانه روزی قبلا این خدمات به مراجعه کنندگان مشهد وحومه در مرکزبهداشت شماره دو مشهد ارائه می شد ومشکلاتی از نظر مسافت وغیره برای مراجعه کنندگان در پی داشت وباراه اندازی مرکز فوق به نحو چشمگیری از مشکلات مردم کاسته شده

6-انجام واکسیناسیون مشمولین وظیفه عمومی در اکثر مراکز وپایگاه بیمارستان امام رضا

7-اضافه نمودن دو پایگاه جدید وانجام واکسیناسیون در این پایگاهها(موسوی قوچانی-کاشانی)

8-راه اندازی آزمایشگاه مرکزکوی امیر المومنین وانجام ازمایش سالک وغیره در این ازمایشگاه

9-اعلام تلفنی نتیجه ازمایش به بیمارا نی که نتیجه آزمایش سل آنها مثبت بوده در شهرستانها جهت جلو گیری از فوت وقت در درمان انها

10-ارائه دارو به بیماران مسلول تحت درمان DOTS به صورت روزانه وبه صورت پاکتی

11-انجام واکسیناسیون مراکز درمانی وبیمارستانها در پایگاهای بهداشتی همان بیمارستان قبلا این واکسیناسیون در مرکزشهید قدسی انجام می گرفته

12-تقسیم بندی فرمهای آماری مورد نیاز مراکز بصورت متمرکز در ستاد وتعیین سهمیه واعلام به انبار جهت تحویل سهمیه به نماینده واحد مراجعه کننده جهت جلو گیری از درخواست های مکرر وصرفه جویی در مصرف فرم آمار

 

اقدامات انجام گرفته در رابطه با تکریم ارباب رجوع در واحد بهداشت محیط وحرفه ای در سه ماهه اول سال 88

 

 

1-تفویض اختیار مراحل اجرایی ومکاتبات مربوط به ماده688 به مراکز بهداشتی درمانی جهت کاهش مراجعات ارباب رجوع به ستاد قبلا این مکاتبات توسط ستاد مرکز بهداشت انجام می گرفت

2-ثبت نامه های اتحادیه ها درمراکز بهداشتی درمانی بجای ستاد که نزدیکترین مکان به محل کسب متصدی می باشد

3-اجرای طرح ادغام بهداشت حرفه ای که کاردانها وکارشناسان بهداشت محیط مراکز امور مربوط به بهداشت حرفه ای را در مراکز به انجام میرسانند

4-رسیدگی فوری به شکایات مردمی وکشیک آنکال شبانه روزی به منظور رفاه حال مراجعه کنندگان محترم

5-نصب دوربین مدار بسته در واحد بهداشت محیط جهت نظارت برکار کاردانان و کارشناسان بهداشت محیط وحرفه ای با مراجعه کنندگان محترم وبلعکس

7-اجرای طر ح انطباق در واحد بهداشت محیط

8-بکارگیری دستگاه فکس در اکثر مراکز بهداشتی درمانی به جهت سهولت وتسریع در ارسال بخشنامه ها ودستور العمل ها

 

اقدامات انجام شده توسط واحد سلامت خانواده وجمعیت در رابطه با تکریم از ارباب رجوع در سه ماه اول سال 88

1-نوبت دهی به مراجعه کنندگان محترم در رابطه با مراقبت های بهداشت در مراکز بهداشتی درمانی وجلو گیری از اتلاف وقت وازدحام مراجعین در مراکز

2-تهیه پوستر وتوزیع آن جهت آشنایی مراجعین نسبت به خدمات ارائه شده در مراکز

3-بررسی پرونده در بخش پذ یرش با هریک از اعضائ گروه بهداشت خانواده جهت انجام سایر مراقبت ها که مادر نیاز به مراجعه مجدد درزمان دیگر نداشته باشد

4-مصاحبه تلفنی وحضوری با مادران (مراجعه ) کننده در خصوص رضایت از خدمات دریافتی وبرسی اگاهی ایشان نسبت به آموزش های انجام شده در مراکز

5-راه اندازی مراکز مشاوره شیر مادر وازکتومی وازدواج جهت مراجعه کنندگان وبالا بردن سطح اگاهی آنها

6-پیگیری سریع کلیه شکایات واصله به واحد سلامت خانواده وجمعیت تا حصول نتیجه
 
 
 اقدامات انجام شده توسط واحد مشارکت مردمی در رابطه با تکریم از ارباب رجوع در سه ماهه اول سال 88

1-افزایش تعداد داوطلب سلامت متخصص به میزان27 نفر

2-افزایش تعداد پایگاهای شهری مجری برنامه داوطلب سلامت به میزان 6 پایگاه

3-درصد خانه های بهداشت مجری برنامه از 72 خانه بهداشت وخانه قمربه84خانه بهداشت وخانه قمر که برنامه داوطلب سلامت دارند

4-تعدادپروژه انجام شده261 پروژه آموزشی ومهارتی توسط داوطلبین سلامت

5-افزایش داوطلب سلامت در واحدهای بهداشتی شهری به میزان 161 نفر

6-افزایش داوطلب سلامت در واحد های بهداشت روستایی به میزان148 نفر
 
 
 
 
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

 
 
 
نمودارها و شاخص ها
 
 
سال 1390:
 

عنوان شاخص

شهری

روستایی

ایمن سازی

کلیک کنید

کلیک کنید

خدمات دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

مراقبت های دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

مراجعین سرپایی

کلیک کنید

کلیک کنید

 
 
 
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سال 1389:
 
 
 
شاخصهای بهداشتی پایان سال
 
 
  
 

عنوان شاخص

شهری

روستایی

ایمن سازی

کلیک کنید

کلیک کنید

خدمات دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

مراقبت های دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط مدارس

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط (1-110)

 کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط (2-110)

کلیک کنید

کلیک کنید

مراجعین سرپایی

کلیک کنید

کلیک کنید

 
 
 
 
شاخصهای بهداشتی فصل تابستان 
  
 

عنوان شاخص

شهری

روستایی

ایمن سازی

کلیک کنید

کلیک کنید

خدمات دهان و دندان(2-103)

کلیک کنید

کلیک کنید

مراقبت های دهان و دندان(1-103)

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط (1-110)

کلیک کنید

کلیک کنید

مراجعین سرپایی

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط (2-110)

کلیک کنید

کلیک کنید

 
 
 
شاخصهای بهداشتی فصل بهار
 
  
 

عنوان شاخص

شهری

روستایی

ایمن سازی

کلیک کنید

کلیک کنید

خدمات دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

مراقبت های دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط (1-110)

کلیک کنید

کلیک کنید

مراجعین سرپایی

کلیک کنید

کلیک کنید

ارزیابی مقدماتی دانش آموزان

کلیک کنید

کلیک کنید

معاینات پزشکی دانش آموزان

کلیک کنید

کلیک کنید

 
 
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
سال 1388:
 
 
 
 
شاخصهای بهداشتی پایان سال
 
 
  
 

عنوان شاخص

شهری

روستایی

ایمن سازی

کلیک کنید

کلیک کنید

خدمات دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

مراقبت های دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط مدارس

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط (1-110)

 کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط (2-110)

کلیک کنید

کلیک کنید

مراجعین سرپایی

کلیک کنید

کلیک کنید

 
 
 
 
 
 
 
شاخصهای بهداشتی فصل بهار
 
  
نمودار (کلیک کنید)

عنوان شاخص

شهری

روستایی

ایمن سازی

کلیک کنید

کلیک کنید

خدمات دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

مراقبت های دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط

کلیک کنید

کلیک کنید

مراجعین سرپایی

کلیک کنید

کلیک کنید

 
 
 
 
 
 
 
 
شاخصهای بهداشتی 6 ماهه اول
  
مقاسه شاخص های 1387 و 1388 :نمودار (کلیک کنید)

عنوان شاخص

شهری

روستایی

ایمن سازی

کلیک کنید

کلیک کنید

خدمات دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

مراقبت های دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط (1-110)

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط مدارس

کلیک کنید

کلیک کنید

مراجعین سرپایی

کلیک کنید

کلیک کنید

 
 
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
  سال 1387 :
                            
              
شاخصهای بهداشتی پایان سال 1387
 
 
نمودار (کلیک کنید)

عنوان شاخص

شهری

روستایی

ایمن سازی

کلیک کنید

کلیک کنید

خدمات دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

مراقبت های دهان و دندان

کلیک کنید

کلیک کنید

بهداشت محیط(1-110)

کلیک کن

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 


 
 
  فعالیت های سال 91 
 
 
     فعالیت های سال 91 ( برای دریافت فایل بر روی آیکون pdf کلیک کنید )
 
  فعالیت های سال 89 
 
 
     فعالیت های سال 89 ( برای دریافت فایل بر روی آیکون pdf کلیک کنید )
 
   فعالیت های سال 88 
 
 
     فعالیت های سال 88 ( برای دریافت فایل بر روی آیکون pdf کلیک کنید )
 
   فعالیت های سال 87
 
 
 
     فعالیت های سال 87 ( برای دریافت فایل بر روی آیکون pdf کلیک کنید )
 
فعالیت های سال 86
 
 
 
    فعالیت های سال86 ( برای دریافت فایل بر روی آیکون pdf کلیک کنید )