واحد سلامت جوان،نوجوان و مدارس
شرح وظایف
شرح وظایف واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس
کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس
- اصلاح و ارتقاء سیستم مراقبت سلامت نوجوانان و جوانان
- هماهنگی مستمر با اداره کل آموزش و پرورش و سایر سازمانها و ارگانهای مرتبط با نوجوانان، جوانان و آموزشگاهها
- نظارت برفعالیت کارشناسان زیر مجموعه گروه و سطوح محیطی ارائه دهنده خدمات
- تشکیل و شرکت درکمیته علمی و فنی بمنظور بهره گیری تجارب
- نظارت بر اجرای ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی
- تهیه و تدوین برنامه عملیاتی سالیانه، محاسبه شاخصهای سلامت دانش آموزان، نوجوانان و جوانان و مدارس منطقه
- نظارت و ارزشیای برنامه های سلامت نوجوانان و جوانان و مدارس
- تهیه و اجرای طرحها و برنامه های کاربردی در زمینه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس
- جذب اعتبارات مورد نیاز فعالیتهای گروه و توزیع و هزینه کرد بهینه این اعتبارات در جهت ارتقاء برنامه ها
- آموزش نیروهای جدیدالورود و بازآموزی کارکنان مرتبط با برنامه های سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس
- هماهنگی با گروه بهداشت محیط درحسن اجرای بررسی وضعیت ایمنی و بهداشت محیط مدارس
- هماهنگی با گروه تغذیه در حسن اجرای برنامه های بهبود تغذیه در مدارس (پایگاه تغذیه سالم، آهن یاری، مکمل یاری با مگادوز ویتامین Dو... )
- هماهنگی با گروه تغذیه در حسن اجرای برنامه های بهبود تغذیه در جوانان (مکمل یاری با مگادوز ویتامین D)
- تهیه منابع و مطالب آموزشی مورد نیاز گروه هدف
- هماهنگی درون بخشی با سایر واحدها و گروهها درجهت همسوسازی فعالیت ها و برنامه ها
کارشناس سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس
* مدارس
- شامل برنامه مروج سلامت و پیگیری انجام دو مرحله ممیزی سالانه (برنامه مروج در حال به روز رسانی و شروع مجدد از ابتدای سال آینده می باشد).
- استخراج اطلاعات جمعیتی و آموزشگاهی و لیست مدارس تحت پوشش.
- جابجایی و بروز رسانی مدارس مطابق با تغییرات.
- نظارت بر تکمیل پرونده بهداشتی مدارس مطابق با داشبورد مدارس و فرمهای موجودیت مدارس (پسخوراند در سامانه).
- فرم تحویل مکمل مدارس
- فرم اطلاعات عمومی و پایه مدرسه
- فرم چک لیست ممیزی مدارس مروج سلامت
- فرم ثبت فعالیتهای شورای ارتقاء سلامت مدرسه
- فرم خدمات بهداشت محیط و ایمنی مدرسه
- فرم بازگشایی مدارس در شرایط فاصله گذاری اجتماعی
- فرم فعال یا غیر فعالسازی مدارس
- نظارت بر تکمیل چک لیستهای بازگشایی در شرایط فاصله گذاری اجتماعی (کوید 19).
- نظارت بر تکمیل فرم اطلاعات عمومی و پایه مدارس در آذر ماه (100%) مدارس (ارسال پسخوراند در سامانه سینا).
- برگزاری جلسات شورا و کمیته بهداشت مدارس (فصلی یکبار).
- برگزاری جلسات کمیته مروج سلامت شهرستان (فصلی یکبار).
- نظارت بر اقدامات انجام شده در سامانه سینا چه در فرمها و چه در موجودیت (ارسال پسخوراند در سامانه سینا).
- نظارت بر اجرای برنامههای ارتقای فعالیت بدنی دانشآموزان در مدرسه طبق دستورعملهای ابلاغی.
- اجرای برنامه معاینات سنجش بدو ورود به دبستان.
- غربالگری دانش آموزان اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی.
- پیگیری و نظارت بر انجام ارزیابی سلامت کودکان کار .
- نظارت بر انجام واکسیناسیون دانش آموزان 6 و 14 ساله.
- نظارت بر اجرای طرح شناسایی و پیشگیری از پدیکولوز.
- همکاری در اجرای طرحهای مکمل یاری درمدارس.
- اجرای برنامه بهداشت بلوغ دانش آموزان در مدارس.
- اجرای برنامه پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی در دانش آموزان.
- همکاری در برنامه های بهداشت دهان و دندان (وارنیش و ....).
- و نیز بسیاری برنامه ها و طرحهای آموزشی و عملیاتی در زمینه های گوناگون که برای گروههای سنی حساس نوجوان (دانش آموزان) در حال انجام است و همچنین این واحد در ارتباط با سازمان بزرگ آموزش و پرورش و چالشهای موجود در این رابطه می باشد.
* نوجوانان
- نظارت کمی و کیفی انجام معاینات نوجوانان دانش آموز و غیر دانش آموز چهار گروه سنی 6، 9، 12 و 15 ساله (پایه های اول، چهارم، هفتم و دهم)
- نظارت بر انجام معاینات گروه سنی 17-5 ساله
- فرم ارزیابی سلامت نوجوانان ویژه پسران (6 تا 18 سال)
- فرم ارزیابی سلامت نوجوانان ویژه دختران (6 تا 18 سال)
- فرم ارزیابی سلامت نوجوانان 5 ساله ویژه پسران
- فرم ارزیابی سلامت نوجوانان 5 ساله ویژه دختران
- فرم درمان ساده علامتی (مراقبت سندرمیک بیماریها)
- فرم ثبت بیماریهای نیازمند مراقبت ویژه، سوانح و حوادث در مدرسه
- بازدید از مراکز خدمات جامع سلامت ، پایگاهها و خانه های بهداشت.
- ارايه پسخوراند به پرسنل زير مجموعه در نحوه تكميل فرم نوجوانان
* جوانان
- نظارت بر انجام معاینات گروه سنی 29-18 ساله
- فرم ارزیابی سلامت جوانان (18 تا 29 سال)
- نظارت بر برگزاری هفته ازدواج و هفته جوان.
- بازدید از مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاهها و خانه های بهداشت.
- ارايه پسخوراند به پرسنل زير مجموعه در نحوه تكميل فرم جوانان.
* سایر
- تهيه و تدوين برنامه هاي اجرايي بر اساس اولويتها.
- ارائه پيشنهادات لازم و مشاركت در تهیه و تنظیم و تدوین برنامه های اجرایی بهداشت مدارس، نوجوانان و جوانان بر اساس اولویت های تعیین شده.
- بررسي وضعيت مشكلات سلامت نوجوانان و جوانان تحت پوشش و تدوين برنامه.
- شناسايی مشكلات سلامت جمعیت تحت پوشش جوانان و نوجوانان و تدوين برنامه مداخله اي جهت رفع مشكل.
- نظارت برجمع آوري و تجزيه و تحلیل اطلاعات و آمار فعالیت ها وگزارش به ستاد معاونت بهداشتی.
- برگزاري كارگاه و كلاس هاي آموزشي و جسات هماهنگي.
- برگزاري كارگاه و کلاس های آموزشی و جلسات هماهنگی جهت اجرای برنامه های جوانان و نوجوانان.
- نظارت، پايش و ارزشيابی مستمر و مداوم از فعالیت های كاركنان در برنامه های سلامت جوانان و نوجوانان در واحدهای بهداشتی تابعه.
معرفی واحد
مریم علیزاده( کارشناس )
بیشتر بدانید
تاریخچه
درسال 1369 توافق نامه ای بین وزارتین بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش در هفت بند به تصویب رسید و مقرر گردید مراقبینی که در سال 1357 از وزارت آموزش و پرورش به وزارت بهداشت واگذار شده بودند مجددا به وزارت اموزش و پرورش منتقل گردند. طرح قانون انتقال مراقبین بهداشت مدارس به واحدهای آموزشی تابعه وزارت آموزش و پرورش درجلسه علنی مورخ 12/09/1370 به تصویب و سپس به تایید شورای نگهبان رسید. از تاریخ تصویب این قانون تاکنون آن دسته از مراقبین بهداشت که تاپایان سال 1357 درمدارس عالی بهداشت وابسته به وزارت آموزش و پرورش تربیت شده اند از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به واحدهای آموزشی تابعه انتقال یافتند.
متعاقب آن درتاریخ 07/02/1373 قانون اصالح انتفال مراقبین بهداشت به واحدهای آموزشی تابعه وزارت آموزش و پرورش تصویب و به موجب آن کلیه مراقبین بهداشت از وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش منتقل شدند. طبق تبصره 4 این قانون مسئولیت برنامه ریزی، سیاستگذاری، تربیت نیروی انسانی و اجرا در قالب شبکه های بهداشت و درمان کشورکماکان به عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.
رسالت و اهداف:
رسالت:
مدیریت سلامت محور در زمینه ارائه خدمت به نوجوانان و جوانان در راستای ارتقای کیفیت زندگی این گروه سنی با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه منطبق با فرهنگ جامعه و متناسب با جنسیت مورد نظر و مشارکت همه جانبه ایشان. وظیفه اصلی ما ارائه استاندارهایی است که درتعامل باهمه نهادهای متولی این گروه بهدست می آید و برای هماهنگ سازی خدمات قابل ارائه درنظام سالمت برای گروه مخاطب به طورمستمر پایش خواهند شد.
اهداف :
هدف کلي :
« توسعه نظام سلامت دانشآموزان و مدارس کشور به منظور تامين، حفظ و ارتقاي سلامت جامعه مدرسه»
اهداف اختصاصي :
1 – بررسي وضعيت موجود ساختار و برنامه هاي مرتبط با سلامت مدارس و دانش آموزان
2 - اصلاح ساختار نظام سلامت مدارس کشور
3 – تنظيم استانداردها و شاخصهاي برنامه و تعيين وضعيت جاري آنها
4 – تعيين اولويتهاي آموزش بهداشت، سلامت محيط مدارس و مراقبت بهداشتي دانشآموزان
5 - برآورد و تامين نيروي انساني مورد نياز برنامه هاي سلامت مدارس کشور
6– برآورد و تدارک منابع مالي و تجهيزات لازم براي فعاليت اجرايي در زمينههاي سلامت مدارس
7 – پيشنهاد قوانين مورد نياز برنامه سلامت مدارس و پيگيري جهت تصويب آنها
8 – تنظيم نظام سياستگذاري، برنامه ريزي، اجرا و ارزشيابي مشترک برنامه هاي جامع سلامت مدارس
9 – تصويب توافق نامه هاي مورد نياز برنامه سلامت مدارس
10 – ظرفيت سازي براي اجراي ابتکار مدارس مروج سلامت ، به عنوان راهبردي قوي در ترويج بهداشت در مدرسه و گسترش آن از مدرسه به خانواده و جامعه
11 – اجراي برنامه هاي عملياتي مدارس مروج سلامت و گسترش آنها
12 – واگذاري هر چه بيشتر ارايه خدمات تعريف شده در امر سلامت مدارس به بخشهاي غيردولتي
3 1 - توسعه برنامه ريزي جامع در سطوح مختلف به عنوان راهکار عملي تمرکز زدايي
گروه هدف و واحدهای ارائه دهنده خدمت:
گروه هدف: نوجوانان5 تا 18 ساله و جوانان18 تا 30 سال
هدف اصلی:اعتلای سطح سالمت نوجوانان، جوانان،کارکنان مدارس و خانواده نوجوان از طریق افزایش سطح آگاهی های بهداشتی، ایجاد نگرش مطلوب، تغییر رفتار و تسهیل دسترسی به خدمات بهداشتی، مشارکت نوجوانان و جوانان، کارکنان مدارس و اولیاء است.
ارائه دهندگان اصلی خدمت:
در خانه های بهداشت: بهورز
در مرکز خدمات جامع سالمت روستایی: پزشک، مراقب سلامت ناظر، مراقبین سلامت و سایر کارکنان بهداشتی
در مرکزخدمات جامع سلامت شهری: پزشک، مراقب سلامت ناظر، مراقبین سلامت و سایر کارکنان بهداشتی
در پایگاه های سلامت: مراقبین سلامت
برنامه هاي جامع سلامت مدارس
رويکرد برنامه ريزي جامع( يا هماهنگ ) براي سلامت مدارس از اوايل دهه 1980 ميلادي توسط جمعي از دانشمندان و خبرگان امر سلامت مدارس تکوين پيدا نمود و رفته رفته جاي خود را در برنامه هاي جاري کشوري و محيطي تر يافت . اين شيوه برنامه ريزي اهدافي را دنبال مينمايد که تضميم کننده دستيابي به بالاترين سطوح سلامت و آموزش در سلامت ميباشد و در پي آن است که همه ابعاد اين امر را در برگيرد.
اجزاي برنامه جامعه سلامت مدارس :
يک برنامه جامع سلامت مدارس در برگيرنده اجزايي هشت گانه به شرح ذيل خواهد بود :
1-آموزش جامع سلامت مدرسه :
شامل برنامه درسي مدون و مرحلهاي براي دانشآموزان، از ابتداي دبستان تا پايان دوره متوسطه، ميباشد که ابعاد جسمي، رواني/ عاطفي ، اجتماعي و معنوي سلامت را در بر گيرد . اين برنامه به منظور انگيزش و ياري دانشآموزان براي حفظ و بهبود سلامت خود، پيشگيري از بيماريها و کاهش رفتارهاي مخاطرهآميز مرتبط با سلامت طراحي ميشود و نيز به دانشآموزان فرصت ميدهد تا دانش،نگرش، مهارتها و رفتارهاي مرتبط با بهداشت را کسب نموده و بکار گيرند.
برنامه درسي جامع، مجموعهاي از عناوين، مانند بهداشت فردي، بهداشت محيط، بهداشت خانواده ، بهداشت جامعه ، بهداشت رواني و عاطفي ، ايمني و پيشگيري از صدمات، تغذيه، پيشگيري و مراقبت از بيماريها و پيشگيري از سوء مصرف مواد را شامل ميشود . مربيان بهداشت، معلمان دوره ديده و کارکنان بهداشتي اين آموزشها را ارايه مي دهند .
2-تربيت بدني :
شامل برنامه درسي مدون و مرحله بندي شده براي دانشآموزان( از ابتداي دبستان تا پايان دوره متوسطه ) ميباشد که محتوايي قابل درک و تجربياتي آموختني در گسترهاي از فعاليتها، مانند مهارتهاي پايهء حرکتي، تناسب جسمي،حرکات موزون ، بازيها و ورزشهاي فردي/ دونفره و جمعي، فراهم آورد . تربيت بدني بايد از طريق مجموعهاي از فعاليتهاي برنامه ريزي شده بدني، پيشرفت دلخواه جسمي، رواني، عاطفي و اجتماعي هر دانش آموز را به پيش برد و نيز بايد اشتغال به فعاليتها و ورزشهايي که تمام دانشاموزان از آن لذت ميبرند و در تمام مدت زندگي بکار ميگيرند را ارتقاء دهد . چنين برنامه هايي هم اکنون در نظام آموزشي کشور در سطحي گسترده اجرا ميشوند و در عين حال ضروري است براي هر چه جامعتر شدن و نيز قرابت بيشتر آنها با ديدگاههاي سلامت، مجدداً با همکاري مسؤولان ذيربط مرور گردند .
3 – خدمات بهداشتي :
خدماتي که براي دانش آموزان و به منظور تامين، حفظ و ارتقاي سلامت ارايه ميشوند . اين خدمات طراحي شده اند تا دسترسي يا ارجاع به تسهيلات ارايه دهنده خدمات بهداشتي و درماني را تقويت کنند، استفاده مناسب از اين تسهيلات را تضمين کنند، از بيماريهاي مسري و ساير مشکلات سلامت پيشگيري کنند، مراقبتهاي فوري را براي بيماريها و صدمات فراهم آورند، شرايط بهداشتي دلخواه را براي ايمني و سلامت محيط مدرسه تدارک نمايند و فرصتهاي آموزش و مشاوره براي افراد و خانواده ها را فراهم آورند . کارکنان مجاز، مانند پزشکان ، مربيان بهداشت ، دندانپزشکان ، بهورزان ، کاردانهاي بهداشت و ساير کارکنان مرتبط قادر خواهند بود اين خدمات را ارايه دهند .
4 - خدمات تغذيه :
شامل دسترسي دانشآموزان به گسترهاي از غذاهاي مغذي، قابل تامين و مورد علاقه ميباشد که با نيازهاي غذايي و بهداشتي تمامي آنها( براساس استاندارد هاي علمي ) منطبق شده باشد. برنامه هاي تغذيه اي در مدرسه بايد با معيارها و استانداردهاي ملي براي جامعيت غذاي دريافتي و محتواي سبد غذايي خانوار و مدرسه همخواني داشته باشند . آموزش تغذيه و ايجاد فضايي که رفتارهاي بهداشتي تغذيه را ترويج کند نيز بخشي از اين برنامه ها خواهند بود . هدف از اين برنامه ها دستيابي به حداکثر سلامت و توان فراگيري در دانشآموزان ميباشد . لازم است کارکناني با تحصيلات مرتبط ارايه اين خدمات را هدايت نمايند .
5 – خدمات مشاوره، روانشناسي و اجتماعي
منظور خدماتي است که براي بهبود بهداشت رواني/ عاطفي و اجتماعي دانشآموزان ارايه ميگردد . اين خدمات شامل ارزيابيهاي فردي و گروهي، مداخلات و ارجاعات ميگردد . اين فعاليتها به سلامت دانشآموزان و نيز به بهداشت فضاي مدرسه کمک ميکنند . افرادي از قبيل مشاوران، مربيان بهداشت دوره ديده، روانشناسان و مددکاران اجتماعي ميتوانند اين خدمات را ارايه کنند .
6 - سلامت محيط مدرسه
منظور از محيط ، محوطه فيزيکي و نيز جو رواني – اجتماعي و فرهنگي مدرسه است . عواملي که بر محيط فيزيکي مدرسه تاثير ميگذارند شامل ساختمان مدرسه و فضاي پيرامون آن، تمام عوامل زيست شناختي و شيميايي موثر بر سلامت و نيز شرايط فيزيکي از قبيل دما،سر و صدا و نور ميباشند . فضاي رواني شامل شرايط فيزيکي ،عاطفي و اجتماعي است که بر آسايش دانش آموزان و کارکنان تاثير ميگذارد . هدف از اين برنامهها ايجاد محيطي ايمن، بهداشتي و حمايتي است که يادگيري را تقويت ميکند . اين کيفيتها از طريق استانداريهايي که به همين منظور تنظيم ميگردد قابل ارزيابي خواهند بود .
7 - ارتقاي سلامت کارکنان
فراهم آوردن فرصت هايي براي بهبود سلامت کارکنان مدرسه از طريق فعاليتهايي مانند ارزيابيهاي سلامت ، آموزش بهداشت و فعاليتهاي عملي مرتبط با بهداشت. اين فرصتها کارکنان مدرسه را براي در پيش گرفتن يک شيوه سالم زندگي که موجب ارتقاي وضعيت سلامت، اخلاق و تعهد شخصي آنها به برنامه جامعه سلامت مدرسه ميگردد، تشويق مينمايند . اين تعهد ممکن است به احساس مسؤوليت در قبال سلامت دانشآموزان و بر عهده گرفتن نقش يک الگو توسط معلمان بيانجامد . فعاليتهاي ارتقاي بهداشت بهرهوري را افزايش ميدهند و غيبت از محل کار و هزينههاي بيمه هاي درماني را کاهش ميدهند .
8- مداخله والدين و جامعه
مقصود رويکري ادغام شده از همکاري مدرسه،والدين و جامعه براي پيشبرد سلامت و رفاه دانشآموزان ميباشد . شوراهاي بهداشت مدرسه، انجمنهاي اوليا و مربيان و سيار نهادهايي که ميتوانند برناهم هاي سلامت را تقويت کنند بايد درگير شوند . منابع جامعه و همکاري والدين در ارتقاي سلامت دانشآموزان مهم است و نقش جامعه مدرسه در برنامه هاي سلامت مدارس تعيين کننده ميباشد . در غين حال اين فعاليتها به ارتقاي سلامت خانواده و جامعه کمک مينمايند .
بيان ماموريت :
ماموريت نظام سلامت مدارس کشور، تامين، حفظ و ارتقاي سلامت کودکان و نوجوانان از طريق طراحي، اجرا و حمايت برنامه هاي جامع سلامت مدارس ميباشد . اين برنامه ها ،آشکارا بر سلامت تمام دانش آموزان ( از دبستان تا پايان دوره متوسطه ) و نيز بر سلامت کارکنان مدرسه، خانواده و جامعه تاثير ميگذارند . برنامه هاي سلامت مدارس،نيازهاي بهداشتي دانشآموزان را يافته، هدف قرار ميدهند و رفع ميسازند و نيز از خطراتي که سلامت آنها را تهديد مينمايد پيشگيري ميکنند . اين برنامه ها دستاوردهاي آموزشي را بهبود و کيفيت زندگي را افزايش ميدهند .
نظام سلامت مدارس کشور، در راه بهبود آموزش بهداشت،خدمات بهداشتي مدرسه و سلامت محيط آن تلاش مينمايد . همچنين در راستاي حمايت از خدمات مشاوره، روانشناسي ، اجتماعي و تغذيه ، برنامه هاي تربيت بدني و برنامه هايي که با تشريک مساعي مدرسه و جامعه در راه ارتقاي بهداشت انجام ميگيرند، گام بر ميدارد .
اقدامات فوق از طريق هماهنگي، همکاري و مشارکت وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و با هماهنگي گسترده با ساير بخشهاي دولتي، سازمانهاي غيردولتي ( NGO ) ، موسسات بينالمللي و خانوادهها به مورد اجرا گذاشته ميشود .
عمده ترين مسايل در طرح عملياتي عبارت خواهند بود از :
- تقويت زير ساخت برنامه سلامت مدارس کشور :
اين مهم در برگيرنده بازبيني ساختار ارايه دهنده خدمات بهداشت مدارس، تنظيم سياستها و راهکارهاي فعاليت چند بخشي در امر سلامت مدارس، حصول استانداردهاي کشوري ( و در صورت امکان استاني و محلي ) براي بهداشت مدارس، ظرفيت سازي براي تقويت و حمايت برنامه هاي سلامت مدارس، تعيين محل تامين منابع سلامت مدارس و حصول به توافقات کلان کشوري و اتفاق نظر در خصوص گستره و چگونگي اجراي برنامه سلامت مدارس ميباشد .
حمايت همه جانبه و بسيج جامعه براي پشتيباني از برنامه سلامت مدارس:
اين امر در برگيرنده آماده سازي و ساده نمودن مفاهيم و اهداف براي اطلاع رساني عمومي، توجيه افراد کليدي جامعه و انگيزش همه افراد موثر در برنامه سلامت مدارس ميباشد . برقراري ارتباط موثر، هماهنگي ، همکاري و مشارکت در اين راستا يک اصل مي باشد .
نهادينه کردن برنامه ريزي جامع سلامت مدارس در سطح استان و شهرستان:
از آنجايي که تهيه، تدارک و اجراي برنامه هاي جامع سلامت مدارس از وظايف مسؤولان اجرايي محيطي ميباشد، آماده نمودن واحدهاي مسؤول براي درک و تقبل اين وظيفه يک ضرورت است. در اين راستا، انتقال فنآوريهاي لازم به اين سطوح نيز از اهميت خاص خود برخوردار است .
سوق دادن توجه محققين و منابع پژوهشي به تحقيق در سلامت مدارس و استقرار نظامهاي پژوهشي مستمر در اين بستر :
هم اکنون عليرغم اقبال پژوهشگران به زمينه سلامت دانشآموزان و مدارس ، تحقيقات اندکي در راستاي سياستهاي کلان و محلي بهداشت در اين بستر انجام ميگيرد . اين امر موجب ميگردد اولويتهاي واقعي براي مواجهه نظام سلامت ناشناخته يا مبهم بمانند و ابزار لازم براي سياستگذاري و برنامه ريزي علمي از دست متوليان امر خارج باشد . تحقيقات ارزشيابي به عنوان يکي از مهمترين بررسيهاي کاربردي نيازمند توجه و سرمايه گذاري بيشتر ميباشند .
شکل گيري ساختار جديد اداري کشور و توجه بيشتر به سلامت دانش آموزان و جوانان در اين تغييرات و در بخش بهداشت از برنامه سوم توسعه کشور، نويد آن ميدهد که اجراي اين طرح عملياتي از حمايتها و عنايتهاي لازم برخوردار گردد.
3-3 – خطوط سياستهاي کلي :
-استفاده از همکاري و مشارکت کليه دستگاههاي اجرايي مرتبط ( در تمام سطوح اجرايي ) ، دانشگاهها و موسسات پژوهشي و نيز سازمانهاي غيردولتي و خانوادهها در امر پيشبرد برنامه هاي سلامت مدارس -
- اولويت دادن به نيازهاي ويژه سنين نوجواني در برنامه هاي سلامت مدارس
- توجه به اعمال عدالت در برنامه هاي سلامت مدارس
- توجه همسان به ابعاد جسمي، رواني ، اجتماعي سلامت دانشآموزان
- همسو نمودن منابع موجود و ممکن کشور براي پشتيباني برنامه هاي سلامت مدارس
- اهتمام بر ترويج برنامه هاي جامع سلامت مدارس در سطح کشور
- ارتقاي مستمر کيفيت برنامه هاي سلامت مدارس
- تاکيد بر ارتقاي سلامت در مدارس و از طريق اين نهاد در خانواده و جامعه
- حرکت در راستاي اهداف و راهبردهاي برنامه سوم توسعه کشور