مرکز بهداشت شماره سه مشهد

واحد سلامت جوان،نوجوان و مدارس

شرح وظایف

شرح وظایف واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس

  • اصلاح و ارتقاء سیستم مراقبت سلامت نوجوانان و جوانان
  • هماهنگی مستمر با اداره کل آموزش و پرورش و سایر سازمانها و ارگانهای مرتبط با نوجوانان، جوانان و آموزشگاهها
  • نظارت برفعالیت کارشناسان زیر مجموعه گروه و سطوح محیطی ارائه دهنده خدمات
  • تشکیل و شرکت درکمیته علمی و فنی بمنظور بهره گیری تجارب
  • نظارت بر اجرای ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی
  • تهیه و تدوین برنامه عملیاتی سالیانه، محاسبه شاخصهای سلامت دانش آموزان، نوجوانان و جوانان و مدارس منطقه
  • نظارت و ارزشیای برنامه های سلامت نوجوانان و جوانان و مدارس
  • تهیه و اجرای طرحها و برنامه های کاربردی در زمینه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس
  • جذب اعتبارات مورد نیاز فعالیتهای گروه و توزیع و هزینه کرد بهینه این اعتبارات در جهت ارتقاء برنامه ها
  • آموزش نیروهای جدیدالورود و بازآموزی کارکنان مرتبط با برنامه های سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس
  • هماهنگی با گروه بهداشت محیط درحسن اجرای بررسی وضعیت ایمنی و بهداشت محیط مدارس
  • هماهنگی با گروه تغذیه در حسن اجرای برنامه های بهبود تغذیه در مدارس (پایگاه تغذیه سالم، آهن یاری، مکمل یاری با مگادوز ویتامین Dو... )
  • هماهنگی با گروه تغذیه در حسن اجرای برنامه های بهبود تغذیه در جوانان (مکمل یاری با مگادوز ویتامین D)
  • تهیه منابع و مطالب آموزشی مورد نیاز گروه هدف
  • هماهنگی درون بخشی با سایر واحدها و گروهها درجهت همسوسازی فعالیت ها و برنامه ها

کارشناس سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس

* مدارس

  • شامل برنامه مروج سلامت و پیگیری انجام دو مرحله ممیزی سالانه (برنامه مروج در حال به روز رسانی و شروع مجدد از ابتدای سال آینده می باشد).
  • استخراج اطلاعات جمعیتی و آموزشگاهی و لیست مدارس تحت پوشش.
  • جابجایی و بروز رسانی مدارس مطابق با تغییرات.
  • نظارت بر تکمیل پرونده بهداشتی مدارس مطابق با داشبورد مدارس و فرمهای موجودیت مدارس (پسخوراند در سامانه).
  • فرم تحویل مکمل مدارس
  • فرم اطلاعات عمومی و پایه مدرسه
  • فرم چک لیست ممیزی مدارس مروج سلامت
  • فرم ثبت فعالیتهای شورای ارتقاء سلامت مدرسه
  • فرم خدمات بهداشت محیط و ایمنی مدرسه
  • فرم بازگشایی مدارس در شرایط فاصله گذاری اجتماعی
  • فرم فعال یا غیر فعالسازی مدارس
  • نظارت بر تکمیل چک لیستهای بازگشایی در شرایط فاصله گذاری اجتماعی (کوید 19).
  • نظارت بر تکمیل فرم اطلاعات عمومی و پایه مدارس در آذر ماه (100%) مدارس (ارسال پسخوراند در سامانه سینا).
  • برگزاری جلسات شورا و کمیته بهداشت مدارس (فصلی یکبار).
  • برگزاری جلسات کمیته مروج سلامت شهرستان (فصلی یکبار).
  • نظارت بر اقدامات انجام شده در سامانه سینا چه در فرمها و چه در موجودیت (ارسال پسخوراند در سامانه سینا).
  • نظارت بر اجرای برنامه‌های ارتقای فعالیت بدنی دانش‌آموزان در مدرسه طبق دستورعمل‌های ابلاغی.
  • اجرای برنامه معاینات سنجش بدو ورود به دبستان.
  • غربالگری دانش آموزان اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی.
  • پیگیری و نظارت بر انجام ارزیابی سلامت کودکان کار .
  • نظارت بر انجام واکسیناسیون دانش آموزان 6 و 14 ساله.
  • نظارت بر اجرای طرح شناسایی و پیشگیری از پدیکولوز.
  • همکاری در اجرای طرحهای مکمل یاری درمدارس.
  • اجرای برنامه بهداشت بلوغ دانش آموزان در مدارس.
  • اجرای برنامه پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی در دانش آموزان.
  • همکاری در برنامه های بهداشت دهان و دندان (وارنیش و ....).
  • و نیز بسیاری برنامه ها و طرحهای  آموزشی و عملیاتی در زمینه های گوناگون که برای گروههای سنی حساس نوجوان (دانش آموزان) در حال انجام است و همچنین این واحد در ارتباط با سازمان بزرگ آموزش و پرورش و چالشهای موجود در این رابطه می باشد.

* نوجوانان

  • نظارت کمی و کیفی انجام معاینات نوجوانان دانش آموز و غیر دانش آموز چهار گروه سنی 6، 9، 12 و 15 ساله (پایه های اول، چهارم، هفتم و دهم)
  • نظارت بر انجام معاینات گروه سنی 17-5 ساله  
  • فرم ارزیابی سلامت نوجوانان ویژه پسران (6 تا 18 سال)
  • فرم ارزیابی سلامت نوجوانان ویژه دختران (6 تا 18 سال)
  • فرم ارزیابی سلامت نوجوانان 5 ساله ویژه پسران
  • فرم ارزیابی سلامت نوجوانان 5 ساله ویژه دختران
  • فرم درمان ساده علامتی (مراقبت سندرمیک بیماریها)
  • فرم ثبت بیماریهای نیازمند مراقبت ویژه، سوانح و حوادث در مدرسه
  • بازدید از مراکز خدمات جامع سلامت ، پایگاهها و خانه های بهداشت.
  • ارايه پسخوراند به پرسنل زير مجموعه در نحوه تكميل فرم نوجوانان

* جوانان

  • نظارت بر انجام معاینات گروه سنی  29-18 ساله
  • فرم ارزیابی سلامت جوانان (18 تا 29 سال)
  • نظارت بر برگزاری هفته ازدواج و هفته جوان.
  • بازدید از مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاهها و خانه های بهداشت.
  • ارايه پسخوراند به پرسنل زير مجموعه در نحوه تكميل فرم جوانان.

* سایر

  • تهيه و تدوين برنامه هاي اجرايي بر اساس اولويتها.
  • ارائه پيشنهادات لازم و مشاركت در تهیه و تنظیم و تدوین برنامه های اجرایی بهداشت مدارس، نوجوانان و جوانان بر اساس اولویت های تعیین شده.
  • بررسي وضعيت مشكلات سلامت نوجوانان و جوانان تحت پوشش و تدوين برنامه.
  • شناسايی مشكلات سلامت جمعیت تحت پوشش جوانان و نوجوانان و تدوين برنامه مداخله اي جهت رفع مشكل.
  • نظارت برجمع آوري و تجزيه و تحلیل اطلاعات و آمار فعالیت ها وگزارش به ستاد معاونت بهداشتی.
  • برگزاري كارگاه و كلاس هاي آموزشي و جسات هماهنگي.
  • برگزاري كارگاه و کلاس های آموزشی و جلسات هماهنگی جهت اجرای برنامه های جوانان و نوجوانان.
  • نظارت، پايش و ارزشيابی مستمر و مداوم از فعالیت های كاركنان در برنامه های سلامت جوانان و نوجوانان در واحدهای بهداشتی تابعه.

 

معرفی واحد

سارا خرازی( مسئول واحد)
مریم علیزاده( کارشناس )
 
شماره تماس:
37630023
 
داخلی:2279

بیشتر بدانید

تاریخچه

درسال 1369 توافق نامه ای بین وزارتین بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش در هفت بند به تصویب رسید و مقرر گردید مراقبینی که در سال 1357 از وزارت آموزش و پرورش به وزارت بهداشت واگذار شده بودند مجددا به وزارت اموزش و پرورش منتقل گردند. طرح قانون انتقال مراقبین بهداشت مدارس به واحدهای آموزشی تابعه وزارت آموزش و پرورش درجلسه علنی مورخ 12/09/1370 به تصویب و سپس به تایید شورای نگهبان رسید. از تاریخ تصویب این قانون تاکنون آن دسته از مراقبین بهداشت که تاپایان سال 1357 درمدارس عالی بهداشت وابسته به وزارت آموزش و پرورش تربیت شده اند از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به واحدهای آموزشی تابعه انتقال یافتند.

متعاقب آن درتاریخ 07/02/1373 قانون اصالح انتفال مراقبین بهداشت به واحدهای آموزشی تابعه وزارت آموزش و پرورش تصویب و به موجب آن کلیه مراقبین بهداشت از وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش منتقل شدند. طبق تبصره 4 این قانون مسئولیت برنامه ریزی، سیاستگذاری، تربیت نیروی انسانی و اجرا در قالب شبکه های بهداشت و درمان کشورکماکان به عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.

رسالت و اهداف:

رسالت:

مدیریت سلامت محور در زمینه ارائه خدمت به نوجوانان و جوانان در راستای ارتقای کیفیت زندگی این گروه سنی با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه منطبق با فرهنگ جامعه و متناسب با جنسیت مورد نظر و مشارکت همه جانبه ایشان. وظیفه اصلی ما ارائه استاندارهایی است که درتعامل باهمه نهادهای متولی این گروه بهدست می آید و برای هماهنگ سازی خدمات قابل ارائه درنظام سالمت برای گروه مخاطب به طورمستمر پایش خواهند شد.

اهداف :

هدف کلي :

« توسعه نظام سلامت دانش‌آموزان و مدارس کشور به منظور تامين،‌ حفظ و ارتقاي سلامت جامعه مدرسه‌»

اهداف اختصاصي :‌

1 – بررسي وضعيت موجود ساختار و برنامه هاي مرتبط با سلامت مدارس و دانش آموزان

2 - اصلاح ساختار نظام سلامت مدارس کشور

3 – تنظيم استانداردها و شاخص‌هاي برنامه و تعيين وضعيت جاري آنها

4 – تعيين اولويتهاي آموزش بهداشت،‌ سلامت محيط مدارس و مراقبت بهداشتي دانش‌آموزان

5 - برآورد و تامين نيروي انساني مورد نياز برنامه هاي سلامت مدارس کشور

6– برآورد و تدارک منابع مالي و تجهيزات لازم براي فعاليت اجرايي در زمينه‌هاي سلامت مدارس

7 – پيشنهاد قوانين مورد نياز برنامه سلامت مدارس و پيگيري جهت تصويب آنها

8 – تنظيم نظام سياستگذاري، برنامه ريزي، اجرا و ارزشيابي مشترک برنامه هاي جامع سلامت مدارس

9 – تصويب توافق نامه هاي مورد نياز برنامه سلامت مدارس

10 – ظرفيت سازي براي اجراي ابتکار مدارس مروج سلامت ، به عنوان راهبردي قوي در ترويج بهداشت در مدرسه و گسترش آن از مدرسه به خانواده و جامعه

11 – اجراي برنامه هاي عملياتي مدارس مروج سلامت و گسترش آنها

12 – واگذاري هر چه بيشتر ارايه خدمات تعريف شده در امر سلامت مدارس به بخشهاي غيردولتي

3 1 - توسعه برنامه ريزي جامع در سطوح مختلف به عنوان راهکار عملي تمرکز زدايي

گروه هدف و واحدهای ارائه دهنده خدمت:

گروه هدف: نوجوانان5 تا 18 ساله و جوانان18 تا 30 سال

هدف اصلی:اعتلای سطح سالمت نوجوانان، جوانان،کارکنان مدارس و خانواده نوجوان از طریق افزایش سطح آگاهی های بهداشتی، ایجاد نگرش مطلوب، تغییر رفتار و تسهیل دسترسی به خدمات بهداشتی، مشارکت نوجوانان و جوانان، کارکنان مدارس و اولیاء است.

ارائه دهندگان اصلی خدمت:

در خانه های بهداشت: بهورز

در مرکز خدمات جامع سالمت روستایی: پزشک، مراقب سلامت ناظر، مراقبین سلامت و سایر کارکنان بهداشتی

در مرکزخدمات جامع سلامت شهری: پزشک، مراقب سلامت ناظر، مراقبین سلامت و سایر کارکنان بهداشتی

در پایگاه های سلامت: مراقبین سلامت

برنامه هاي جامع سلامت مدارس

رويکرد برنامه ريزي جامع‌( يا هماهنگ ) براي سلامت مدارس از اوايل دهه 1980 ميلادي توسط جمعي از دانشمندان و خبرگان امر سلامت مدارس تکوين پيدا نمود و رفته رفته جاي خود را در برنامه هاي جاري کشوري و محيطي تر يافت . اين شيوه برنامه ريزي اهدافي را دنبال مي‌نمايد که تضميم کننده دستيابي به بالاترين سطوح سلامت و آموزش در سلامت مي‌باشد و در پي آن است که همه ابعاد اين امر را در برگيرد.

اجزاي برنامه جامعه سلامت مدارس :

يک برنامه جامع سلامت مدارس در برگيرنده اجزايي هشت گانه به شرح ذيل خواهد بود :

1-آموزش جامع سلامت مدرسه :

شامل برنامه درسي مدون و مرحله‌اي براي دانش‌آموزان،‌ از ابتداي دبستان تا پايان دوره متوسطه،‌ مي‌باشد که ابعاد جسمي، رواني/ عاطفي ، اجتماعي و معنوي سلامت را در بر گيرد . اين برنامه به منظور انگيزش و ياري دانش‌آموزان براي حفظ و بهبود سلامت خود، پيشگيري از بيماريها و کاهش رفتارهاي مخاطره‌آميز مرتبط با سلامت طراحي مي‌شود و نيز به دانش‌آموزان فرصت مي‌دهد تا دانش،‌نگرش، مهارتها و رفتارهاي مرتبط با بهداشت را کسب نموده و بکار گيرند.

برنامه درسي جامع،‌ مجموعه‌اي از عناوين، مانند بهداشت فردي، بهداشت محيط، بهداشت خانواده ، بهداشت جامعه ،‌ بهداشت رواني و عاطفي ، ايمني و پيشگيري از صدمات، تغذيه،‌ پيشگيري و مراقبت از بيماريها و پيشگيري از سوء مصرف مواد را شامل مي‌شود . مربيان بهداشت،‌ معلمان دوره ديده و کارکنان بهداشتي اين آموزشها را ارايه مي دهند .

2-تربيت بدني :

شامل برنامه درسي مدون و مرحله بندي شده براي دانش‌آموزان‌( از ابتداي دبستان تا پايان دوره متوسطه ) مي‌باشد که محتوايي قابل درک و تجربياتي آموختني در گستره‌اي از فعاليتها، مانند مهارتهاي پايهء حرکتي، تناسب جسمي،‌حرکات موزون ، بازيها و ورزشهاي فردي/ دونفره و جمعي،‌ فراهم آورد . تربيت بدني بايد از طريق مجموعه‌اي از فعاليتهاي برنامه ريزي شده بدني، پيشرفت دلخواه جسمي،‌ رواني، عاطفي و اجتماعي هر دانش آموز را به پيش برد و نيز بايد اشتغال به فعاليتها و ورزشهايي که تمام دانش‌اموزان از آن لذت مي‌برند و در تمام مدت زندگي بکار مي‌گيرند را ارتقاء دهد . چنين برنامه هايي هم اکنون در نظام آموزشي کشور در سطحي گسترده اجرا مي‌شوند و در عين حال ضروري است براي هر چه جامعتر شدن و نيز قرابت بيشتر آنها با ديدگاههاي سلامت، مجدداً با همکاري مسؤولان ذيربط مرور گردند .

3 – خدمات بهداشتي :

خدماتي که براي دانش آموزان و به منظور تامين، حفظ و ارتقاي سلامت ارايه مي‌شوند . اين خدمات طراحي شده اند تا دسترسي يا ارجاع به تسهيلات ارايه دهنده خدمات بهداشتي و درماني را تقويت کنند،‌ استفاده مناسب از اين تسهيلات را تضمين کنند،‌ از بيماريهاي مسري و ساير مشکلات سلامت پيشگيري کنند، مراقبتهاي فوري را براي بيماريها و صدمات فراهم آورند، شرايط بهداشتي دلخواه را براي ايمني و سلامت محيط مدرسه تدارک نمايند و فرصت‌هاي آموزش و مشاوره براي افراد و خانواده ها را فراهم آورند . کارکنان مجاز، مانند پزشکان ، مربيان بهداشت ، دندانپزشکان ،‌ بهورزان ، کاردانهاي بهداشت و ساير کارکنان مرتبط قادر خواهند بود اين خدمات را ارايه دهند .

4 - خدمات تغذيه :

شامل دسترسي دانش‌آموزان به گستره‌اي از غذاهاي مغذي، قابل تامين و مورد علاقه مي‌باشد که با نيازهاي غذايي و بهداشتي تمامي آنها( براساس استاندارد هاي علمي ) منطبق شده باشد. برنامه هاي تغذيه اي در مدرسه بايد با معيارها و استانداردهاي ملي براي جامعيت غذاي دريافتي و محتواي سبد غذايي خانوار و مدرسه همخواني داشته باشند . آموزش تغذيه و ايجاد فضايي که رفتارهاي بهداشتي تغذيه را ترويج کند نيز بخشي از اين برنامه ها خواهند بود . هدف از اين برنامه ها دستيابي به حداکثر سلامت و توان فراگيري در دانش‌آموزان مي‌باشد . لازم است کارکناني با تحصيلات مرتبط ارايه اين خدمات را هدايت نمايند .

5 – خدمات مشاوره‌، روانشناسي و اجتماعي

منظور خدماتي است که براي بهبود بهداشت رواني/ عاطفي و اجتماعي دانش‌آموزان ارايه مي‌گردد . اين خدمات شامل ارزيابي‌هاي فردي و گروهي، مداخلات و ارجاعات مي‌گردد . اين فعاليتها به سلامت دانش‌آموزان و نيز به بهداشت فضاي مدرسه کمک مي‌کنند . افرادي از قبيل مشاوران، مربيان بهداشت دوره ديده، روانشناسان و مددکاران اجتماعي مي‌توانند اين خدمات را ارايه کنند .

6 - سلامت محيط مدرسه

منظور از محيط ، محوطه فيزيکي و نيز جو رواني – اجتماعي و فرهنگي مدرسه است . عواملي که بر محيط فيزيکي مدرسه تاثير مي‌گذارند شامل ساختمان مدرسه و فضاي پيرامون آن، تمام عوامل زيست شناختي و شيميايي موثر بر سلامت و نيز شرايط فيزيکي از قبيل دما،‌سر و صدا و نور مي‌باشند . فضاي رواني شامل شرايط فيزيکي ،‌عاطفي و اجتماعي است که بر آسايش دانش آموزان و کارکنان تاثير مي‌گذارد . هدف از اين برنامه‌ها ايجاد محيطي ايمن، بهداشتي و حمايتي است که يادگيري را تقويت مي‌کند . اين کيفيت‌ها از طريق استانداري‌هايي که به همين منظور تنظيم مي‌گردد قابل ارزيابي خواهند بود .

7 - ارتقاي سلامت کارکنان

فراهم آوردن فرصت هايي براي بهبود سلامت کارکنان مدرسه از طريق فعاليتهايي مانند ارزيابي‌هاي سلامت ، آموزش بهداشت و فعاليتهاي عملي مرتبط با بهداشت. اين فرصتها کارکنان مدرسه را براي در پيش گرفتن يک شيوه سالم زندگي که موجب ارتقاي وضعيت سلامت،‌ اخلاق و تعهد شخصي آنها به برنامه جامعه سلامت مدرسه مي‌گردد،‌ تشويق مي‌نمايند . اين تعهد ممکن است به احساس مسؤوليت در قبال سلامت دانش‌آموزان و بر عهده گرفتن نقش يک الگو توسط معلمان بيانجامد . فعاليتهاي ارتقاي بهداشت بهره‌وري را افزايش مي‌دهند و غيبت از محل کار و هزينه‌هاي بيمه هاي درماني را کاهش مي‌دهند .

8- مداخله والدين و جامعه

مقصود رويکري ادغام شده از همکاري مدرسه،‌والدين و جامعه براي پيشبرد سلامت و رفاه دانش‌آموزان مي‌باشد . شوراهاي بهداشت مدرسه، انجمن‌هاي اوليا و مربيان و سيار نهادهايي که مي‌توانند برناهم هاي سلامت را تقويت کنند بايد درگير شوند . منابع جامعه و همکاري والدين در ارتقاي سلامت دانش‌آموزان مهم است و نقش جامعه مدرسه در برنامه هاي سلامت مدارس تعيين کننده مي‌باشد . در غين حال اين فعاليتها به ارتقاي سلامت خانواده و جامعه کمک مي‌نمايند .

بيان ماموريت :

ماموريت نظام سلامت مدارس کشور،‌ تامين‌، حفظ و ارتقاي سلامت کودکان و نوجوانان از طريق طراحي، اجرا و حمايت برنامه هاي جامع سلامت مدارس مي‌باشد . اين برنامه ها ،‌آشکارا بر سلامت تمام دانش آموزان ( از دبستان تا پايان دوره متوسطه ) و نيز بر سلامت کارکنان مدرسه،‌ خانواده و جامعه تاثير مي‌گذارند . برنامه هاي سلامت مدارس،‌نيازهاي بهداشتي دانش‌آموزان را يافته، هدف قرار مي‌دهند و رفع مي‌سازند و نيز از خطراتي که سلامت آنها را تهديد مي‌نمايد پيشگيري مي‌کنند . اين برنامه ها دستاوردهاي آموزشي را بهبود و کيفيت زندگي را افزايش مي‌دهند .

نظام سلامت مدارس کشور،‌ در راه بهبود آموزش بهداشت‌،‌خدمات بهداشتي مدرسه و سلامت محيط آن تلاش مي‌نمايد . همچنين در راستاي حمايت از خدمات مشاوره‌،‌ روانشناسي ، اجتماعي و تغذيه ،‌ برنامه هاي تربيت بدني و برنامه هايي که با تشريک مساعي مدرسه و جامعه در راه ارتقاي بهداشت انجام مي‌گيرند،‌ گام بر مي‌دارد .

اقدامات فوق از طريق هماهنگي، همکاري و مشارکت وزارتخانه ‌هاي آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و با هماهنگي گسترده با ساير بخشهاي دولتي،‌ سازمان‌هاي غيردولتي ( NGO ) ،‌ موسسات بين‌المللي و خانواده‌ها به مورد اجرا گذاشته مي‌شود .

عمده ترين مسايل در طرح عملياتي عبارت خواهند بود از :

- تقويت زير ساخت برنامه سلامت مدارس کشور :

اين مهم در برگيرنده بازبيني ساختار ارايه دهنده خدمات بهداشت مدارس، تنظيم سياستها و راهکارهاي فعاليت چند بخشي در امر سلامت مدارس، حصول استانداردهاي کشوري ( و در صورت امکان استاني و محلي ) براي بهداشت مدارس، ظرفيت سازي براي تقويت و حمايت برنامه هاي سلامت مدارس،‌ تعيين محل تامين منابع سلامت مدارس و حصول به توافقات کلان کشوري و اتفاق نظر در خصوص گستره و چگونگي اجراي برنامه سلامت مدارس مي‌باشد .

حمايت همه جانبه و بسيج جامعه براي پشتيباني از برنامه سلامت مدارس:

اين امر در برگيرنده آماده سازي و ساده نمودن مفاهيم و اهداف براي اطلاع رساني عمومي، توجيه افراد کليدي جامعه و انگيزش همه افراد موثر در برنامه سلامت مدارس مي‌باشد . برقراري ارتباط موثر، هماهنگي ،‌ همکاري و مشارکت در اين راستا يک اصل مي باشد .

نهادينه کردن برنامه ريزي جامع سلامت مدارس در سطح استان و شهرستان:

از آنجايي که تهيه،‌ تدارک و اجراي برنامه هاي جامع سلامت مدارس از وظايف مسؤولان اجرايي محيطي مي‌باشد، آماده نمودن واحدهاي مسؤول براي درک و تقبل اين وظيفه يک ضرورت است. در اين راستا،‌ انتقال فن‌آوري‌هاي لازم به اين سطوح نيز از اهميت خاص خود برخوردار است .

سوق دادن توجه محققين و منابع پژوهشي به تحقيق در سلامت مدارس و استقرار نظامهاي پژوهشي مستمر در اين بستر :

هم اکنون عليرغم اقبال پژوهشگران به زمينه سلامت دانش‌آموزان و مدارس ، تحقيقات اندکي در راستاي سياستهاي کلان و محلي بهداشت در اين بستر انجام مي‌گيرد . اين امر موجب مي‌گردد اولويتهاي واقعي براي مواجهه نظام سلامت ناشناخته يا مبهم بمانند و ابزار لازم براي سياستگذاري و برنامه ريزي علمي از دست متوليان امر خارج باشد . تحقيقات ارزشيابي به عنوان يکي از مهمترين بررسي‌هاي کاربردي نيازمند توجه و سرمايه گذاري بيشتر مي‌باشند .

شکل گيري ساختار جديد اداري کشور و توجه بيشتر به سلامت دانش آموزان و جوانان در اين تغييرات و در بخش بهداشت از برنامه سوم توسعه کشور، نويد آن مي‌دهد که اجراي اين طرح عملياتي از حمايتها و عنايت‌هاي لازم برخوردار گردد.

3-3 – خطوط سياست‌هاي کلي :

-استفاده از همکاري و مشارکت کليه دستگاههاي اجرايي مرتبط ( در تمام سطوح اجرايي ) ،‌ دانشگاهها و موسسات پژوهشي و نيز سازمانهاي غيردولتي و خانواده‌ها در امر پيشبرد برنامه هاي سلامت مدارس -

- اولويت دادن به نيازهاي ويژه سنين نوجواني در برنامه هاي سلامت مدارس

- توجه به اعمال عدالت در برنامه هاي سلامت مدارس

- توجه همسان به ابعاد جسمي‌، رواني ، اجتماعي سلامت دانش‌آموزان

- همسو نمودن منابع موجود و ممکن کشور براي پشتيباني برنامه هاي سلامت مدارس 

 - اهتمام بر ترويج برنامه هاي جامع سلامت مدارس در سطح کشور

- ارتقاي مستمر کيفيت برنامه هاي سلامت مدارس

- تاکيد بر ارتقاي سلامت در مدارس و از طريق اين نهاد در خانواده و جامعه

- حرکت در راستاي اهداف و راهبردهاي برنامه سوم توسعه کشور