• مرکز بهداشت شماره 3 مشهد مقدس

 

پيام بهداشتي

 


 
 

15-9 دیماه سومین بسیج آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی تغذیه

سومین بسیج آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی تغذیه با تاکید بر«تهیه و مصرف غذاهای بومی با ارزش غذایی بالا» از نهم دی ماه به مدت یک هفته و به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

غذا فقط یک منبع تغذیه ای بشمار نمی اید بلکه در تمام جوامع نقش های متعددی داشته و به طور عمیقی در تمام جنبه های اقتصادی ، اجتماعی و مذهبی زندگی روز مره ریشه دارد غذا میتواند به عنوان نمادی برای نشان دادن هویت یک جامعه مورد استفاده قرار گیرد . مصرف غذای بومی صرفا به منظور تغذیه صورت نمیگیرد بلکه به عنوان عاملی برای ارتباط نسل ها و ایجاد شادی ونشاط برای درمان بیماری ها ونیز به عنوان وسیله ای برای اظهار همدردی در مناسبت ها و حتی برای کمک کردن به دیگران مورد استفاده قرار میگیرد .

در حال حاضر فرایند جهانی شدن رزیم غذایی موجب رواج شیوه های غربی در زمینه تولید ، فروش و مصرف غذاها در سایر کشور ها به ویزه کشور های در حال توسعه است. در جوامع در حال توسعه ، سبک و شیوه خاصی از زندگی جریان دارد که از ویژگیهای این سبک زندگی تعجیل و شتاب روزمره ، عدم وجود فرصت کافی ،کاهش فعالیت فیزیکی ، رفاه طلبی و تجدد گرایی و عمیق تر شدن شکاف نسلها را میتوان نام برد. تمام عوامل فوق بستری است برای گرایش روز افزون به مواد غذایی خاص ازجمله غذاهای اماده و نیمه اماده نظیر سوسیس،کالباس کنسروها، سوپ های اماده ، تنقلات مضر و کم ارزش نظیر چیپس و پفک ،نوشابه های گاز دارو نظایر انها.

استفاده از مواد چرب، آردهای سفید، مواد نگهدارنده ، نمک زیاد، مواد باارزش غذایی کم اما خوش مزه، ویژگی غذاهای غیر بومی و وارداتی معروف به فست فود هاست ،که اغلب ترکيباتشان نامناسب بوده و در شرايط طبخ نامطلوب نظير حرارت بالا، روغن زیاد ، ادويه و نمک فراوان پخته مي شوندو از مهمترین علل ایجاد چاقی، اضافه وزن، بیماری های قلبی و عروقی، ودیابت به حساب می ایند..

بازگرداندن غذا های بومی به سفره خانواده و افزایش مصرف سبزیجات میوه جات و مغزها راه کار موثری برای حذف غذا های بی ارزش است

غذا ها و نوشیدنی های بومی از بسیاری جهات بر غذاها و نوشیدنی های رایج فعلی برتری دارد. غذاها و نوشیدنی های بومی فاقد هر نوع افزودنی های غذایی بوده ودارای ارزش غذایی بالا ودانسیته بالای مواد مغذی است. بعلاوه دردسترس بودن مواداولیه، تازگی ، عاری بودن از نگهدارنده های شیمیایی و همچنین ارزان بودن از ویزگیهای مهم غذاهای بومی محسوب میشود بسیاری از مواد اولیه غذاها و نوشیدنی های بومی اساسا از منابع گیاهی تهیه شده و به سهولت و باکمترین هزینه ممکن قابل دسترسی است. اغلب غذاهاي بومي از تركيب گروه هاي مختلف غذايي بدست مي آيند كه اين مسئله بیانگر غني بودن فرهنگ غذايي کشورما است .

از دیگر ویژگیهای غذاهای بومی وجود مقدار کافی فیبر بدلیل استفاده از سبزیها و میوه ها ، خواص دارویی و پیشگیری بدلیل استفاده از دانه های گیاهان دارویی نظیر کنجد ، زیره سبز وسیاه ، شاهدانه ، تخم شنبلیله دارچین نعنا و دارچین و... ) اشاره کرد

بعلاوه یکی از جنبه های مهم شناسایی و احیاء غذاهای بومی توجه به جنبه های فرهنگی و روانی است، غذاهای بومی از خصوصیات فرا تغذیه ای برخوردار می باشند و نقش بسزایی در افزایش ارتباط نسل ها و حفظ هویت فرهنگی ایفامیکنند.

متاسفانه در بخش فرهنگي، ما آنچنان که باید وشاید برروي ترويج غذاهاي سنتي خود تلاش نکرده ايم. از همين رو در مواجهه با گسترش موج "فست فودها" غذاهاي بومي ما در حال نابودي هستند. به منظور حذف غذاهای بی ارزش باید جایگزینی مناسب برای انها پیدا کرد آشنا كردن كودكان ، نوجوانان و دانش آموزان با غذا های بومی و ميان وعده هاي سالم سنتي موجب زمينه سازي سلامت نسل آينده و اشنایی انها با فرهنگ غنی ایرانی است

غذاهای بومی را جایگزین غذاهای وارداتی کنیم؛ برای این منظور، گام اول شناخت جامع عادات و باور های غذایی موجود در جامعه ، قدم بعدی تقویت نقاط قوت غذا های بومی و گام سوم رفع نقاط ضعف انها است که نه ‌تنها از هدر رفتن هزینه‌های خانوار جلوگیری می‌کند بلکه از بروز بیماری‌هاي مزمن پیشگیری می نماید

 

 
شهروند گرامی
 
به مناسبت فرارسیدن روز هوای پاک 29 دی ماه بیایید همگی در کاهش آلودگی هوا سهیم باشیم.

راهکارهای عملی در این خصوص می تواند موارد ذیل باشد:

1- به حداقل رساندن استفاده از وسیله نقلیه شخصی در این روز و استفاده از وسایل نقلیه عمومی

2- در صورتی که سیگاری هستید به حداقل رساندن مصرف سیگار یا عدم استعمال دخانیات در این روز

3- به حداقل رساندن استفاده از وسایل گرمایشی در روز از قبیل نجاری و به جای آن مسدود نمودن راههای ورود سرما و استفاده از لباسهای مناسب در منزل

واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره 3 مشهد
 

 
 
شهروند گرامی

حیوانات خانگی بویژه سگ می تواند مخزن بیماریهای مهمی مثل :

سالک ، هاری و ...باشد که در صورت نگهداری در منزل باعث انتشار و انتقال بیماری به انسان گردد .

واحد مدیریت بیماریها - مركز بهداشت شماره 3 شهرستان مشهد

 
 
شهروند گرامی
 
با رعایت نکات بهداشتی در مصرف فرآورده های لبنی و مواد گوشتی از بروز بیماریهای مشترک انسان و دام در انسان ( بویژه تب مالت ) پیشگیری کنیم
 
 
واحد مدیریت بیماریها - مركز بهداشت شماره 3 شهرستان مشهد

قابل توجه نوجوانان گرامی

**آیا میدانید حدود 30 درصد حیوان گزیدگی در سال 1385 در گروه سنی 19-10 ساله اتفاق افتاده است**

 

جهت پیشگیری از حیوان گزیدگی و ابتلا به هاری پیشنهادات ذیل را مد نظر قرار دهید.

 

1- از بازی و شوخی کردن با سگ ، گربه و سایر حیوانات خودداری نمائید.

2- از حمله ورنمودن سگ خود به سوی دیگران خودداری نمائید.

3- جهت جلوگیری از گزش دیگران به سگ خود پوزه بند بزنید .

4- بدون اجازه وارد منزل کسی که سگ دارد نشوید.

5- از نزدیک شدن به حیوانی که در حال خوردن غذا می باشد خودداری نمائید.

6- از نزدیک نمودن سگ خود به محل اختفای سگ های ولگرد و درگیرشدن با آنها خودداری شود.

7- از ریختن زباله و پس مانده های غذائی درمعابر و اطراف منازل خودداری نمائید.

8- به دلیل ترس از والدین بعضی از کودکان جهت انجام واکسیناسیون هاری مراجعه نمی نمایند که این امر خطر ابتلا به هاری و مرگ را به دنبال دارد.

9- در صورتیکه توسط حیوان مورد گزش قرار گرفتید سریعا پس از اطلاع به والدین به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمائید.

10 –شستشوی فوری محل زخم با آب فراوان و صابون به مدت 10-5 دقیقه نقش مهمی در دفع ویروس هاری دارد.

11-در صورتیکه حیوان دارای علائم مشکوک به هاری است (شامل : حیوان مضطرب و حمله کننده است، خروج کف از دهان ،صدای خشن و عدم میل به غذا ) تحت هیچ شرایطی به آن نزدیک نشوید و سریعا به دامپزشکی و مرکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت محل سکونت خود اطلاع دهید.

12-درصورت مشاهده سگ های ولگرد در محدوده زندگی با مرکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت و یا با شماره تلفن 09153240298 آقای افضلی( طرف قرارداد شهرداری) تماس حاصل نمائید.

واحد مدیریت بیماریها مرکز بهداشت شماره 3 شهرستان مشهد
 
 

قابل توجه مادران گرامی

مادران گرامي ايا مي دانيد كه :

بايد از پايان ماه 4 بارداري تا 3 ماه پس از زايمان  روزانه يكعدد قرص آهن مصرف نمایید . 

و براي جلو گيري از يبوست ناشي از مصرف قرص آهن مي توانيد :

 

1 - از خشكبارهايي مانند آلو و انجير و برگه زرد آلو ، انواع مختلف سبزيجات و ميوه ها ، نانهاي سبوس دار مانند نان سنگك و بربري و جو و ... استفاده نماييد .

2 - يك برنامه روزانه منظم و ملايم ورزشي داشته باشيد .

3 - روزانه 8 – 6 ليوان اب بنوشيد .

واحد تغذيه - مركز بهداشت شماره 3 شهرستان مشهد

 

قابل توجه مادران گرامی
 
 
با اضافه نمودن مواد غذايي زير به غذاي كودك خود مي توانيد انرا مقوي و مغذي نماييد :

1 - مخلوط آرد غلات و حبوبات و يا پودر جوانه

2 - مقداري كره و يا روغن مايع

3 - مقداري گوشت بصورت ريز شده و يا چرخ كرده

4 - تخم مرغ ابپز بصورت رنده شده ( براي كودكان زير يكسال فقط زرده تخم مرغ اضافه گردد . )

5 - انواع مختلف سبزيجات ( اضافه نمودن اسفناج براي كودكان زير يكسال ممنوع مي باشد .)

6 – اضافه كردن كمي شير پاستوريزه به غذاي كودك بالاي يكسال

7 – افزودن عصاره استخوان و يا آب گوشت به غذاي كودك
 
واحد تغذيه - مركز بهداشت شماره 3 شهرستان مشهد

 
 
قلب سالم با وزنی ایده آل و اندامی متناسب
 
 هيچ جانشيني براي رژيم غذايي متعادل و برنامه ورزشي منظم وجود ندارد

شما مي توانيد باچند قدم كوچك راهي طولاني بپيماييد

آنچه بايد بخوريم :

مقدار زيادي ميوه وسبزي بخوريد (حداقل 7-5 وعده در روز)

نان سبوس دار بخوريد

ازمواد غذايي بدون چربي ياكم چرب استفاده كنيد

از روغن مايع آفتابگردان ، ذرت ،روغن زيتون استفاده كنيد

از ماهي حبوبات و گوشت بدون چربي بيشتر استفاده كنيد

آنچه نبايد بخوريم :

غذاهاي بدون مواد مغذي مثل نوشابه . شيريني .كيك ونان روغني كمتر بخوريد

غذاهاي حاوي چربي حيواني ،كلسترول ،شير پر چرب ،گوشت پر چرب ،كره ، شير نارگيل ،كره ودنبه نخوريد

چربي گوشت وپوست مرغ را قبل از پخت بگيريد

بجاي سرخ كردن از روشهاي ابپز كردن كباب كردن بخار پز كردن تفت دادن استفاده كنيد

مصرف نمك راكاهش دهيد حتي اگر فشار خون بالا نداريد

آنچه بايد انجام دهيد

ورزش كنيد

با 30دقيقه ورزش روزانه بدون نياز به هيچ چيز ديگري شمامي توانيد اندام متناسب داشته باشيد

 

با رعايت اصول زیر خـطر بيمــاري قلبــي را كاهش دهيد

وزن خودرا تحت كنترل داشته باشيد

سطح كلستــــرول را كاهش دهيــــــد

از افزايش فشار خون جلوگيري كنيد

احساس قدرت بدني بيشتري كنيد و بهتر بخوابيد

 واحد تغذيه - مركز بهداشت شماره 3 شهرستان مشهد
 

شهروند گرامی

با توجه به گسترش بیماری سالک در اکثر مناطق مشهد :

در صورت ابتلا به بیماری سالک به منظور پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران زخم ها را حتماٌ توسط پارچه تمیزی بپوشانید .
 
واحد مدیریت بیماریها - مركز بهداشت شماره 3 شهرستان مشهد
 
 

 

 
صفحه اصلی
معرفی مرکز
مدیریت مرکز بهداشت
گالری تصاویر
معرفی واحدهاي فني
واحد مدیریت و کاهش خطر بلایا واحد آمار و رایانه واحد آموزش سلامت و ارتباطات واحد بهبود تغذيه جامعه واحد توسعه شبکه و ارتقای سلامت واحد تهيه و توزيع دارو واحد سلامت دهان و دندان واحد بهداشت روان واحد سلامت خانواده و جمعيت واحد سلامت محیط و کار سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس واحد مدیریت بیماریها واحد مشارکت مردمی
معرفي واحدهاي اداري
مراکز تحت پوشش
روابط عمومی
پيام بهداشتي
پوسترهای بهداشتی
طرح تکریم ارباب رجوع
یادگیری سازمانی
تقویم زمان بندی مناسبتهای بهداشتی
نقشه مشهد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.